Matematik

MATEMATIK

På LINIE 10 bestræber vi os på, at matematikken skal være for alle. Alle har forskellige tilgange til matematik. Nogle elsker det, nogle hader det og andre er bare pænt ligeglade med det. Og fair nok, der skal være plads til alle.

Det vigtigste for os er: matematikken skal være noget, alle har lyst til at arbejde med. Målet kan være forskelligt, men målet skal nås, og det når man kun ved at opleve glæde i det, man laver.

Derfor tager vi udgangspunkt i, hvor den enkelte elev er, når de starter på LINIE 10. På basis heraf lægges en plan for hvad elevens mål skal være. Det kunne være:

• Bestå afgangsprøven (FP9 – FP10)
      • Hæve karakteren
      • Finde glæde ved matematik
      • Finpudse faglige færdigheder
      • Koble matematik med elevens hverdag

Skolen har valgt at prioritere matematikundervisningen, ved at afsætte ekstra ressourcer til undervisningen. Vi har valgt at bruge de ressourcer til, at få to matematiklærere i matematikundervisningen. Det har vi gjort ud fra vores grundtanke: at kunne nå alle, der hvor de er.

De emner vi skal arbejde med i løbet af et skoleår er:

• Geometri (trigonometri)
      • Sandsynlighed og kombinatorik
      • Økonomi
      • Funktioner
      • Statistik

I arbejdet med ovenstående emner er der fokus på både skriftlighed og mundtlighed. Vi er af den tro, at jo mere levendegjort matematikken bliver, og det bliver den når vi snakker, beskriver og forklarer om den, des mere forståelig bliver den for eleven.

De overordnede mål og læseplaner for klasserne er udarbejdet af skolens matematiklærere i samarbejde, og det betyder at alle elever arbejder med samme emne og samme afleveringer på samme tid. Det giver en stor fleksibilitet i samarbejdet - elever og klasser imellem.

Vi er helt bevidste om, at elever med 10 års skolegang i rygsækken har helt forskellige faglige forudsætninger, og det prøver vi at løse ved at være flere om at hjælpe. Lærernes tilgange til matematikken er jo også forskellig og med den forskellighed, kan vi hjælpe flere.