Skolens principper

10. klasse - en ny start

Hvad skal du foretage dig, når du er færdig med 9. klasse? Der er mange, der står på spring for at få dig til at træffe en beslutning – en beslutning, der har stor betydning for dit fremtidige uddannelses- og arbejdsliv!

Måske er du ikke helt klar til at træffe dit endelige valg, og måske har du lyst til at bruge et afsluttende år i folkeskolen på at fordybe dig i en række fag, få bedre karakterer, dyrke dine interesser og udvikle dig fagligt, personligt og socialt. Så er LINIE 10 en god mulighed!

LINIE 10 er Høje-Taastrup Kommunes 10.-klassecenter, hvor alle kommunens 10. klasser er samlet. Men - vi har også mange elever fra andre kommuner.

Hvad forventer vi af dig?

• At du har LYST til at gå i 10. klasse og vil tage din skole alvorligt
  • At du møder op hver dag – til tiden
  • At du bidrager til fællesskabet og til at alle har det godt på skolen
  • At du deltager i undervisningen – og beder om hjælp når det er svært
  • At du arbejder målrettet på at blive uddannelsesparat
  • At du gør dig umage

Hvad kan du forvente af os?

Det ER vigtigt at få en ungdomsuddannelse. På LINIE 10 giver vi dig alle muligheder for at styrke din faglighed, din modenhed og din personlighed, så du bliver toptrimmet til udfordringerne efter 10. klasse.

Det ER vigtigt at vælge den rigtige ungdomsuddannelse. På LINIE 10 understøtter vi dit valg med løbende individuelle samtaler, udvidet studievejledning fra UU, målrettede brobygningsforløb, mulighed for praktik og ikke mindst et dynamisk og mangfoldigt studiemiljø.

Det ER vigtigt at møde gode lærere. På LINIE 10 bliver du i alle fag undervist af lærere med linjefag med faglige ambitioner for netop dig. De brænder igennem i kraft af erfaring, viden, engagement og lysten til at arbejde med unge mennesker. De giver dig ægte medindflydelse på din egen hverdag.

Hvordan ser det 10. skoleår ud?

Du skal have mindst 21 timer om ugen:

• 6 timer dansk (sprogklassen dog 9 timer)
  • 4 timer engelsk
  • 4 timer matematik
  • 4 timer linjefag (som du selv vælger)
  • 2 timer læsebånd
  • 1 time fællestid

Du har også mulighed for at vælge:

• 1,5 timer fysik
  • 2,5 timer tysk
  • 2 timer faglig fordybelse/lektiecafé
  • 1,5 timer gymnasial afklaring (undervisning på Høje-Taastrup Gymnasium)

I de to første uger gennemgår alle elever et særligt tilrettelagt intro-forløb der har til formål, at du kommer til at kende dine nye kammerater og lærere så godt, at I kan føle jer trygge ved hinanden og ved skolen.

Vi tester også dit niveau i dansk, engelsk og matematik, så vi bedst muligt kan tilrettelægge undervisningen, så den passer lige netop til dig. Det betyder, at du får mulighed for at udvikle dig med udgangspunkt i det faglige niveau, du har, når du starter på LINIE 10.

Hvad er LINIE 10 for en skole?

LINIE 10 har meget flotte lokaler og faciliteter. Alle klasselokaler er udstyret med projektorer og AppleTV. . Og - til brug for undervisningen - har hver elev deres helt egen bærbare computer.

Vi har også et hyggeligt fællesrum med bløde sofaer og Fatboys® i fede farver, en svedig idrætshal, et veludstyret fysiklokale og velfungerende hjemkundskabs- og billedkunstlokaler.

Velkommen på LINIE 10 - din verden af muligheder.

Niels Henriksen

skoleleder