Engelsk

ENGELSK

• Kompetenceområder og kompetencemål
  • Færdigheds- og vidensmål
  • Årets grundlæggende kernestof i form af læringsmål

Vi tilbyder både FP9 & FP10.

Vores overordnede mål med undervisningen i engelsk på LINIE 10 er, at eleverne skal føle sig trygge ved at have en samtale på engelsk. Eleverne skal ved årets afslutning kunne argumentere for deres holdninger og diskutere om et samfundsmæssigt dilemma. Derudover skal eleverne kunne skrive en sammenhængende og tilnærmelsesvis korrekt grammatisk tekst på engelsk.

Måden vi prøver at opnå ovenstående færdigheder og kompetencer på er bl.a. ved at lave vores egne materialer. Vi sammensætter egne kompendier, så niveau og indhold er tilpasset den elevgruppe vi har år for år. Derudover har vi inddelt året i fire faser. I hver fase sætter vi fokus på forskellige kompetence-områder og færdigheder:

Fase 1: FOKUS på: Tryghed, kommunikation, relation, succes, synlige forventninger, differentiering.

Fase 2: FOKUS på: Skriftlighed, præsentationer, diskussioner, argumentation, outlines, terminsprøver.

Fase 3: FOKUS på: Fællesskab, informationssøgning, individuel vejledning, prøveformen, opsamling og repetition.

Fase 4: FOKUS på: Prøverne og vejledning både skriftligt og mundtligt. At kunne foretage egen korrektur på mundtlige og skriftlige tekster.

Gennem hele året arbejder vi kontinuerligt med kultur- og samfundsforhold gennem læste og multimodale tekster. Derudover sætter vi fokus på de skriftlige genrer og den sprogbrug der gør sig gældende, når der kommunikeres på engelsk.

Mundtlig kommunikation

MÅL: At eleverne føler sig trygge og i stand til at deltage i en samtale og diskussion på engelsk med forskellige mennesker. Samtalen skal tage udgangspunkt i et dilemma eller problem tilknyttet et engelsktalende land. At eleven kan planlægge og fremlægge et emne og i den efterfølgende samtale argumentere for sine synspunkter.

Skriftlig kommunikation

MÅL: At eleverne bliver i stand til at søge og læse information på engelsk, der kan hjælpe dem til at forstå det samfund der omgiver dem. Derudover skal de læse forskellige tekster, der har med emner fra engelsktalende lande at gøre. Ydermere skal eleverne selv producere tekster på engelsk og vise, at de behersker de forskellige skrevne genrer. De skal i deres egenproducerede tekster vise, at de kan formulere sig på et tilnærmelsesvis korrekt grammatisk engelsk.

Kultur og samfund

MÅL: At eleverne får indsigt i de forskellige kulturer og samfundsforhold primært i engelsktalende lande. Dette gøres ved at læse, se, undersøge og høre om andre kulturer og eventuelle problemer, der måtte høre til. Derudover lægger vi stor vægt på, at eleverne kan sammenligne med egen kultur og eget liv, da vi mener, at eleverne bedre kan forstå og sætte sig ind i andres verden ved denne sammenligning.