Dansk

DANSK

På LINIE 10 er det vores mål i danskundervisningen, at eleverne skal få lyst til at lære om sig selv og andre gennem litteraturen. De skal blive i stand til at se, hvordan tekster og arbejdet med dem kan påvirke og gøre indtryk på dem.

Vi vil arbejde for, at eleverne føler sig trygge og får lyst til at deltage i analyse og fortolkning af danskfaglige tekster og derigennem bidrage med deres egne holdninger, erfaringer og tanker. Ovenstående med det formål at eleven kan planlægge og udføre en præsentation af et danskfagligt emne. Skriftligt arbejder vi henimod, at eleverne skal kunne udtrykke sig i både fiktive og nonfiktive tekster. Eleverne skal kunne skrive en sammenhængende og sproglig korrekt tekst, hvor de viser, at de er tro mod den genre, de skriver i.

Læsning

Vi arbejder med, at eleverne skal kende formålet med læsningen og ud fra dette udvælge en relevant læsestrategi ift. at gribe teksten an. Vi bestræber os på, at eleverne skal få lyst til at læse - også uden for skolen. Eleverne skal gerne blive i stand til at kunne læse i et passende tempo, så de kan følge med på en ungdomsuddannelse.

Fremstilling

Vi arbejder med, at eleverne skal kunne planlægge, forberede og fremstille en skreven tekst. Eleverne skal kunne udvælge et passende og korrekt sprog og en passende form i forhold til genren. Eleverne bliver bedømt og vurderet ud fra følgende punkter:

• Opgavekrav
  • Genrebevidsthed
  • Modtagerbevidsthed
  • Sproglig sikkerhed og variation
  • Retskrivning og tegnsætning
  • Disponering - strukturere, fordele,
  • Layout

Fortolkning

For at kunne fortolke skal eleverne først have arbejdet med analyse af teksten. Analysen skal bruges til at understøtte elevernes fortolkning og argumentere for denne. Eleverne skal i fortolkningen ned i teksten og finde beviser på deres påstande. Derudover skal eleverne kunne give en velbegrundet vurdering og kunne perspektivere til andre tekster, egne erfaringer og verden omkring dem.

Kommunikation

Vi arbejder på, at eleverne bliver trygge, så de kan indgå i forskellige kommunikative sammenhænge både skriftligt og mundtligt. De skal være bevidste om de forskellige regler i forhold til sprog og sprogbrug, der gør sig gældende i kontakten med andre mennesker. Eleverne skal lære at lytte og deltage i en dialog.

It og medier

It og medier bruges som redskab til at opnå de beskrevne kompetencemål. Derudover har vi fokus på brugen af de sociale medier og kritisk stillingtagen i forhold til informationssøgning.