Sprogklassen

SPROGKLASSEN/MODTAGERKLASSEN

På LINIE 10 har vi en sprogklasse for de unge, der har været i Danmark i 2 – 3 år og således har et begrænset kendskab til det danske sprog. De undervises i dansk (9 timer om ugen) og i matematik (4 timer om ugen). Herudover mod-tager de undervisning i linjefag og læsning.

De unge skal visiteres til sprogklassen af LINIE 10s sprogvejleder – og det vil for de flestes vedkommende være et toårigt forløb. Første år er i sprogklassen og andet år er i en normalklasse, hvor der afsluttes med Folkeskolens Prøver (FP9).

På første år tages der i begyndelsen af skoleåret en læseprøve og den samme prøve tages i slutningen af året – formålet er at foretage en vurdering af, hvorvidt der er sket tilfredsstillende udvikling i sproget.

Ligeledes bliver det vurderet, hvorvidt der er sket tilfredsstillende udvikling på:

• det personlige plan

• det sociale plan

• det faglige plan

Heri ligger også en vurdering omkring elevens evne til at gå i skole, være forberedt, komme til tiden, kunne deltage, være aktiv – og i det hele taget være i positiv udvikling.

Der gives om efteråret og i foråret en udtalelse i stedet for karakterer.

Inden afslutningen af første semester afholdes der terminsprøve - her gives en karakter. Året afsluttes med en intern mundtlig prøve i dansk, der afspejler den undervisning, der har fundet sted, og hvor det danskfaglige niveau strækker sig fra 5. - 9. klasse. Her gives der også en karakter.

Ingen af de nævnte karakterer kan sammenlignes med andre karakterer på 9. – eller 10.-klasseniveau.

I enkelte tilfælde kan en elev gå to år i sprogklassen før vedkommende fortsætter i en normalklasse. Dette vurderes af lærerne i samarbejde med den unge og dennes forældre.